Hai korang ! Hahahhahaha untuk kesekian kalinya syila menupdate blog ni setelah setahun lebih tak update.. moga lepas ni lebih istiqomah.. 😅
Friday, 5 January 2018
Saturday, 29 March 2014
Japan here I come !!!!
Assalamualaikum semua ! Selamat pagi. Yes ! Its Japan ! Negara matahari terbit tu. Sungguh eksaited tau tak !? Rasa macam tak sangka. Walaupun sebenarnya bukan Syila yang pergi. Hihihihihihu. Motif sangat Syila nak pergi. Kerja kat office ni nanti siapa nak settlekan? Kalau kerja sendiri takpe lar jugak ye dak? Hahahahaha. Actually adik lelaki Syila yang pergi Japan tu. Hihihihihihihi. Adik Syila yang satu-satunya lelaki tu. Nama dia muhsin tapi family panggil dia Shane.
Dari dulu lagi dia memang aim nak belajar kat Jepun ni. Dia memang pandai sejak azali walaupun sangat pemalas buat homework. Masa UPSR cemerlang, PMR cemerlang then SPM pun cemerlang. Masa habis darjah 6 tu dia sambung belajar dekat MRSM Pasir Salak sampai lar SPM. Lepas habis SPM tu dia sambung buat preparation untuk pergi Japan. Alhamdulillah sebab result dia bagus dia dapat tajaan dari pihak JPA. Dia belajar memang ditanggung oleh JPA sampai lar dia study dekat Jepun ni. Rasa macam baru je dia buat preparation dekat Bangsar.
Dialar yang selalu suka mintak duit last minute. Bila dia takde rasa rindu pukak. Takde orang dah nak gosok kepala kita, tarik hidung kita pastu merepek2 dengan kita. Masa hantar dia dekat KLIA haritu buat2 kental je tak nanges padahal sebak giler. Baru seminggu dia dekat Jepun tu. Ada lagi 3 tahun 11 bulan 23 hari lagi dia dekat sana. Yelar total dia kat sana 4 years. Dia cakap bila cuti summer baru dia boleh balik. Tapi cuti summer tu lambat lagi. Rindu lar !
Sekarang Syila dah muka kumpul duit. Dah cukup nanti boleh pergi Jepun. Dia cakap dekat sana best. Sekarang tengah sejuk. Tapi nak berhubung pun melalui facebook and skype je. Sedih sangat camni. Tiap2 malam mesti tengok gambar family dekat KLIA masa nak hantar dia. Apa pun syila doakan kejayaan dia kat sana. Lagipun dah itu memang aim dia. Syila doa dia tak lupa family dia bila dah berjaya. Moga success sentiasa adik.
Shane, walaupun hang suka buli aku sampai aku rasa geram and nak nanges sometimes tapi u still my little bro. Goodluck kat tempat orang. Pandai2 bawak diri kat sana. Ingat keluarga kat sini. Apa2 contact. Kalau rasa stress atau lost macam dulu, msg lar kat fb kita skype. Jangan pendam masalah sorang2. Ingat u still have ur family. Take care bro. Wish u all the best! Come home with ur degree ! Love you.
Sincere,
Love,
Yanasyila
Sunday, 12 January 2014
PLKN mood
Hi ! Yup PLKN mood. Memang lar syila dah lebih umur. Syila pun tak cakap syila yang pegi plkn tu. Yang pegi plkn tu adik syila. My little princess my baby girl also my best friend. Syila ambil cuti just to fulfill her wish. She wish i will be there when the day she need to leave to plkn. At first memang susah nak dapat. Maklum lar still dalam mood baru mula sekolah. Customer pun ramai lagi. Tapi atas beberapa perkara cuti diluluskan maka dapat lar bercuti dengan tenang dan aman serta dapat tunaikan wish my little princess tu.
Day before she need to go to plkn she ask me "kak, bole tak kita keluar esok. Ajak eni n shirah skali." As usual lar. My answer always okay just to make her happy. So i asked abah either we can go out or not. Later abah approve our plan to went out. I bring them to watch movie and jalan-jalan. After that, we went to buy some sort of thing that she will need during the camp.
The next day dia dah kena prepare untuk ke plkn. Pagi-pagi dah bangun siap-siap. Maklum lar nak kena daftar kat tempat berkumpul pukul 9.30 pagi. Masa tu syila bersyukur sebab syila tak kena plkn dulu. Perghh., panasnya time nak daftar dengan ramai orang lagi. Memang pening kepala dibuatnya. Macam adik syila ni dia memang kaki main panas. Tengok muka pun tau. Muka ada dua tone. Selalu kalau dia balik dari kawad kaki sekolah ke mesti dia akan whatsapp tanya kak cmne ni muka ku dh itam. Masa tu selalu gelakkan dia. Even masa malam sebelum dia nak pegi plkn tu syila dengan abah asyik mengusik dia. Siap nanges2 dia. Sekarang ni syila pulak yang rindu dia. Yelar kalau tak malam2 ada lar jugak yang anta whatsapp kentut gajah but for this 3 month tadek.
This year jugak dia celebrate 18th besday kat plkn. Yelar plkn daftar 6hb besday dia 7hb, so memang kat camp lar jawapannya. Walau apa pun, syila wish all the best untuk adik syila dan semua budak2 yang pergi plkn. Manfaatkn peluang yang ad untuk tambah ilmu, pastikan berjaya jadi orang berguna kelak.
Sunday, 17 November 2013
Maybank Bowling Tournament @One Utama
Hi semua ! Ini adalah entry basi dari Syila tp Syila still nak share jugak. Its about Maybank Bowling Tournament yang berlangsung di One Utama pada 9hb October 2013. Yelar. Kan Syila dah cakap ni entry basi. Sebenarnya dah taip kat phone ni tapi tah kenapa tak boleh nak sambung write jadi kena write semula. Ape dia pikir idea aku ni sama setiap masa ke apa. Sabar jelar.
Jadi back to story. As usual car pool with team to Ou. Maklum lar sana nak parking susah. Kalau semja bawak kereta alamatnya masing-masing pkkir nak parking OU atau OU 2. Hahahahahaha. So finally masa kami arrived tu dah pukul 1 lebih. Pendaftaran pukul 2. Dan sebab utama Syila malas pegi OU adalah selalu sesat dalam tu. Nak cari bowling pun kemain tawaf dulu satu OU tingkat 4 tu. Rupanya kami yang tak lalu kat tempat masuk bowling tu. Masa tu memang rasa nak maki diri sendiri. Hahahahaha. OU ni rasanya baru 3 kali Syila pegi dalam masa 4 tahun Syila kat KL ni. Bukan apa nak pegi tu dah lar jauh pastu parking pulak susah nak dapat especially weekend.
Lets start with the event.! Pukul 2 pendaftaran then ada balingan perasmian dulu oleh orang kuat Maybank Zone Kajang. Yes before terlupa ni adalah Bowling Tournament Zone Kajang.
Untuk branch Syila weols hantar 2 team, sebab just main for leisure and enjoy with members. Dari sini kenal ramai warga2 Maybank Kajang zone ni. Mujur team kami main untuk 1st block. Kalau 2nd block mau sampai malam kami kat OU tu. 1st block start main pukul 2.30 petang camtu then habis dalam pkul 4 lebih. Kami main intuk 3 set game, 1st game okay lar main markah pun tinggi tapi bila dah masuk 2nd game tu tatau camne kaki Syila bole injurt. Sakit sangat mungkin atas faktor lama tak bersenam and tak buat any warm up before mula main. It was a worse scenario. Game deop untuk 2nd set and 3rd set tu memang point ke laut. Kaki tak boleh bend so nak baling that ball pun susah. Kalau baling pun kompom lari kekiri or kekanan. Masa tu memang dah frust dah give up semua ada, tapi mujur teamates okay. So just trying my best tapi still tak boleh.
Around pukul 4.30++ petang tu weols habis game. Then sementara nak tunggu untuk 2nd block punya game then penyampaian hadiah kami pun plan pergi usha movie. Decide phnya decide finally kami pilih tengok cerita thor. Ikutkan nak tengok Highland Tower tapi disebabkan jadual movie tu tak mengizinkan maka kami tengok Thor 3D. Kami berlima memang enjoy our day. Walaupun dalam berlima tu Syila cuma kenal 2 orang je tapi kami still had a good day with each other.
Masa acara penyampaian hadiah tu Syila tak sangka Syila terpanggil untuk hadiah misteri tapi malangnya Syila dah balik awal sebab nak pegi jumpa adik Syila xkat Taman Desa. Malas nak tunggu sebab selalunya tak pernah bertuah pun. Bila tak tunggu ni pulak jadi bertuah. Hahahaha. Nak buat macam mana mungkin bukan rezeki Syila kan. Macam mana pun overall memang best Bowling Tournament and hangout that day.
Friday, 30 August 2013
Tips & Soalan Temuduga Maybank
- Bagi salam. Please behave. Jangan duduk selagi belum suruh duduk. Nampak mudah tapi benda ni jugak penting.
- They will start ask about basic thing. Contohnya, macam mana tau Maybank nak pakai pekerja atau dia akan tanya bila hantar resume.
- The killer part start here. Ini memang soalan mudah tetapi ini jugak lar soalan maut. "INTRODUCE YOURSELF/ CERITAKAN TENTANG DIRI ANDA". See nampak mudah tapi killernya bila korang teragak-agak atau gagap. Syila practice 2 hari just untuk this part. Achik Syila kata kalau kita pergi mana-mana interview pun memang dorang akan tanya soalan ni. Bukan nak tau sangat pasal diri kita tapi dorang nak tengok sama ada kita boleh bercakap atau tak. Bercakap memang semua orang boleh, tapi bercakap dengan kehendak pihak interviewer tu yang dinilai. Bercerita tentang diri anda at least 5 minit. Sebaiknya gunakan English than Malay. Macam Syila sebelum mula introduce diri Syila tanya interviewer tu nak terangkan in English or Malay?. Then they said they prefer if I can tell them in English. Syila siap buat ayat masa practice 2 hari tu. Masa hari interview kertas tu tertinggal. Jadi bila korang dah prepare so korang takkan terlalu gagap. Just make it natural. Tak perlu hafal setiap baris yang korang tulis tu. Lagipun takkan korang tatau pasal diri korang kan.
- See killer tak soalan INTRODUCE YOURSELF tu kemain panjang kan. Then korang kena tau at least sikit tentang background Company yang korang nak pergi interview tu. Kenapa Syila cakap camtu? Sebab masa Syila interview kat Maybank tu pun interviewer tu tanya "TERANGKAN SIKIT APA YANG AWAK TAHU TENTANG MAYBANK". Just cerita siapa yang mulakan, siapa ceo. Syila practice sampai interviewer tu tanya Syila kat belakang dorang ada tampal pasal Maybank ke sebab Syila cerita terlampau detail dan jelas. Last dorang cakap u search kat google kan? IMPORTANT : Jangan Menipu. Syila mengaku. Syila kata "Mestilar saya search kat google. Masa maybank ni tertubuh saya tak lahir lagi Encik."
- So next, Pastikan datang awal. Kenapa? Bukan nak tunjuk yang korang tu bagus sebab datang awal. Tapi bila korang datang awal korang akan more relax. Syila sepatutnya interview pukul 10.30 pagi tapi Syila datang pkul 9.30 pg. Awal sejam. Syila mula-mula sampai tu, rasa perut ni macam tertinggal. Syila masuk dalam bilik interviewer pukul 11.30. Almost 2 jam Syila tunggu tapi Syila puas hati sebab Syila tak cuak dah masa tu. Bila kita datang awal at least kita more prepare daripada kita datang beberapa minit sebelum interview tapi kita gelabah.
- Cuba selesakan diri dengan interviewer. Jangan nampak biadap dan jangan nampak terlalu kaku.
- Bila dah habis interview tu, sebelum keluar tu tanya apa-apa soalan yang cerdik. Sebagai contoh, Berapa lama ye masa ambil untuk dapat tahu saya diterima atau tidak?. They will let you know. Kalau korang tak tanya macam korang tak minat pun ada jugak. Then bila nak keluar tu ucapkan TERIMA KASIH. IMPORTANCE : SENYUM ! Yes Senyum tu jugak penting. Kalau masuk interview muka masam je, orang tengok pun tak happy. Macam Syila cakap make it natural. Macam Syila memang jenis suka senyum so memang Syila tak plastic masa senyum tu.
Wednesday, 16 January 2013
Kerja Malam
Kalau ada yang nak syila jadi sponsor untuk segmen or giveaway boleh email syila di syilaasomi@yahoo.com.. Then kalau dah ada pemenang tu sila update dengan syila di email. Ini kerana syila agak busy jadi kalau korang hantar email, email tu terus masuk ke BB syila. jadi senang untuk syila semak detail-detail dan prepare hadiah.
Sekian,
Love,
YanaSyila
Perbezaan Zaman Belajar dan Berkerjaya
Masa Belajar
- Masa sentiasa ada untuk berhibur walaupun sibuk dengan segala tugasan
- Kekangan wang walaupun punya lebihan masa.
- Tak perlu fikirkan banyak perkara kecuali belajar. (bab gaduh dengan boifren tak dimasukkan. sekian)
- Sentiasa ada rakan-rakan disisi untuk berborak bagai nak giler.
- Handphone jadi satu keperluan untuk msg kawan-kawan tentang assignment mahupun msg boifren.
- Masa kurang kerana lebih life di pejabat (untuk yang kerja ofis hour mcm syila)
- Lebihan wang namun kekangan masa. (syila admit ni. sekarang jarang ada masa untuk lepak-lepak dengan MSS)
- Kena fikir banyak perkara. For example: nak kejar dateline kerja, nak kena pikir nak sambung belajar(kalau nak sambung) then nak fikir how to manage time and money dengan efficient.
- Masa ni kawan-kawan ada, cuma kita akan lebih kenal masa sahabat dan mana kawan. Bagi syila kawan dan sahabat adalah dua entiti berbeza.
- Handphone pulak usually akan digunakan pada waktu malam ataupun waktu rehat. Malam untuk contact family and boifren n sahabat also online. Rehat guna untuk online semata-mata.
Thursday, 3 January 2013
Kalau Lelaki Ada Payudara
Kalau lelaki ada breast :
- kurang kes raba di dunia sebab lelaki pun ada apa yang wanita ada.
- boleh tolong bini susukan anak
- boleh sesama pergi hospital check up untuk prevent breast cancer.
Tuesday, 18 December 2012
Zizan , Posmen dan Syila
Siapa yang tak kenal Zizan? Bukan Zizan Nin tapi Zizan Razak ataupun lebih dikenali sebagai Zizan Raja Lawak. Jadi sila bayangkan Zizan Raja Lawak okay. Kalau tak dapat bayangkan, ni Syila tepek gambar dia.
Nak dijadikan cerita, setiap hari Syila akan bangun pagi untuk basuh kain and buat semua kerja rumah. Tanpa dirancang, satu hari tu Syila jemur baju awal atau mungkin posmen tu datang awal. Selalunya rumah Syila takde orang, yelar Syila dulu duduk hostel.
Masa tengah jemur kain tu, posmen ni pun datang lar hantar surat macam biasa. Syila yang kebetulan ada kat luar tengah jemur baju, terus lar pergi ke peti pos. Dia mungkin tak perasan Syila masa tu, sebab Syila berada belakang penyidai (maklumlah tengah sidai baju). Syila sampai kat peti pos tu, posmen ni baru je reserve sikit motor dia. Dia terkejut tengok ada orang gamaknya, mujur dia tak jatuh.
Masa tu Syila risau, yelar kalau dia jatuh tak memasal je. Dah lar depan rumah Syila. Abah Syila kata mungkin dia terkejut ada anak dara kat rumah kot. Takpun terkejut sebab ada orang kat rumah. Hahahaha. Sejak tu kalau dia datang je, kitaorang tak keluar rumah. Takut dia terjatuh.
*Itu je. Idea dah hilang. Tak tahu kemana larinya idea tu. Hahahaha*
Sekian,
Love,
YanaSyila
Friday, 14 December 2012
Segmen | Pencarian Blogger Baru
- Sesiapa yang join segmen ni mestilah blogger yang folowernya kuran dari 1,000. Kalau macam Abang Ben, Irene nadia semua tu tak boleh nak join sebab follower dorang dah ramai. Hikhikhik.
- Follower kepada blog Aisyah Humaira' dan Perwadah.
- Buat entry ringkas dan letakkan header serta linkkan ke blog Aisyah Humaira' .
- Nyatakan jumlah follower masa sertai giveaway ni.. *Syila baru ada 20 follower.Sadis sungguh*
- Letak link entry ke ruangan komen Aisyah Humaira'
- Top referral akan menerima hadiah misteri.
Wednesday, 12 December 2012
Panduan Berhutang atau Meminjam
- MINTA SEKADAR PERLU
- Maksudnya disini, minta sekadar yang kita nak guna je. Pastikan untuk keperluan bukan untuk kehendak. Pinjam sekadar perlu. Jangan nanti bila nak bayar susah.
- BAYAR SEMULA
- Bila kita dah pinjam tu, pastikan kita bayar sebaik sahaja kita ada duit. Kalau kita nak pinjam lagi pun orang takkan rasa susah nak bagi. Jangan sampai orang yang bagi pinjam tu minta.
- JANGAN BUAT ORANG YANG BAGI PINJAM MACAM PENGEMIS
- Bila kita pinjam duit dengan orang, kita patut rasa merendah diri. Bukannya berlagak dengan orang yang bagi pinjam tersebut. Jangan sampai orang yang bagi pinjam pulak terminta-minta duit dia sendiri.
- SEBELUM MEMINJAM
- Pastikan orang yang korang nak pinjam tu bukan orang yang lagi susah dari korang. Dan masa nak bagi pinjam tu sila pastikan orang tu betul-betul korang percaya mampu bayar semula duit.
