Saturday 25 July 2015

Cara mengurus kewangan


Bila datang mood nak menaip ni kemain lagi banyak entry syila nak up dalam sehari. Tapi kalau takde mood tu satu entry pun malas nak update. So sekarang ni syila nak share about how you manage your financial.Syila bukanlar bagus sangat dalam merancang kewangan tapi Alhamdulillah setakat ni berbekalkan gaji yang tak seberapa ni syila still mampu survive hidup di KL Selangor ni. Before ni syila urus kewangan sendiri ikut suka je tapi after terbaca satu artikel dekat facebook a few days ago so syila pun ikut pelan yang dibuat tu. Bagi syila memang membantu pun. 
So lets start okay. First sekali agihkan pendapatan korang which means gaji korang lar. Daripada all gaji basic tu korang asingkan kepada beberapa tabungan. Tabungan apa dan nilai tabungan? Okay antara jenis tabungan dan amount:
  1. Tabung NEC (55%) - NEC ni merupakan tabungan untuk necessary things, which means segala perbelanjaan yang korang kena bayar macam kereta, rumah, bil air, bil letrik and so on.
  2. Tabung Charity (5%) - This one kita tak boleh nafikan. Bila kita bersedekah, insyaallah rezeki kita akan lebih luas. Rezeki ni bukan sahaja dari segi duit tapi mungkin dari segi kesihatan, kenaikan pangkat dan sebagainya. Cuma kita  kena ikhlas memberi. 
  3. Tabung Fun (10%) - Tabung untuk fun ni korang boleh lar guna untuk karaoke ke shoping ke and what so ever. Macam syila, syila guna tabungan ni untuk perbelanjaan harian macam minyak and makan. Disebab kan tabung NEC syila ngam untuk bayar hutang. 
  4. Tabung Education (10%) - Okay tabungan ni bukan lar untuk education semata-mata. Tabung ni korang boleh buat untuk beli buku ilmiah dan mungkin jugak simpan untuk SSPN mana lar tau nanti nak sambung belajar boleh guna dari sini. 
  5. Tabung Long Term Saving (10%) - Tabung yang ni pulak untuk long term saving. Saving untuk korang buat bayar deposit rumah ke, beli kereta ke apa. So boleh lar guna dari tabung yang ni.
  6. Tabung Financial Freedom (10%) - This is the last tabung. Tabung ni simpanan jangka panjang. Untuk kegunaan masa hadapan. Yelar semua orang ada impian untuk financial freedom. So lets start from today since kita masih mempunyai pendapatan tetap. 
Jadi ini adalah antara cara syila manage duit gaji syila. Cuma ada certain tu syila alter sikit lar. ikut kemampuan kita. Bak kata pepatah ukur baju dibadan sendiri. Bila dah tau gaji kita tak berapa banyak then dengan kos sara hidup makin tinggi ni kita kena lar bijak buat pilihan. Macam syila, syila takkan pegi shoping sebulan sekali untuk beli baju baru and so on. Syila pakai apa yang ada je. Even in term of barang rumah macam groceries tu syila suka beli di kedai runcit, pasar malam. Kalau nak beli kat giant or tesco what so ever tu syila akan buat perbandingan harga dulu sebelum beli. 

Credit: Owner of this idea.

Love,
Yanasyila

No comments: